Takže pekne po poriadku. Hľadáte svoje ďalšie auto, naschvál nepíše nové ale ďalšie, čiže logicky ojazdené. Otvoríte overené nemecké stránky s nekonečnou ponukou a hodiny listujete čo by tak asi vám padlo do oka. Po dňoch, týždňoch, možno mesiacoch vyberania si svojho miláčika skutočne môžete nájsť a začnete zisťovať ako ho sem k nám, na naše malé byrokratické Slovensko doniesť, teda ak ste to už dávno nezistili...Okrem papierovačiek s prihlásením, prekladmi, prepravou, DPHčkou sa stretnete ešte s jedným problémom. Stočené kilometre. Áno vážení. Aj taká vyspelá automobilová krajina akou je Nemecko sa uchyľuje k praktikám známym skôr z Východnej Európy. Česť výnimkám samozrejme.
Vozidlo prejde ešte v zahraničí omladzovacou kúrou často pred prekročením slovenských hraníc. Slovenské orgány ako Technická kontrola a kontrola originality tak zaznamenajú už iba aktuálny stav najazdených kilometrov, s ktorými auto prišlo k nám. Na slovenských cestách sa pohybuje viac ako milión vozidiel so stočeným stavom kilometrov. A podľa niektorých štatistík je to až 90 % importovaných áut. Problém však nastáva, že omladené vozidlá sa najčastejšie predávajú, tváriac sa ako súkromné osoby, cez inzerát. Nový zákon totiž zakazuje predávať stočené autá iba bazárom a živnostníkom, predaj „na ulici“ medzi bežnými občanmi už však ani nespomína. Zákon, ktorý začal platiť 1. marca, zakázal predaj automobilov so zmanipulovaným tachometrom všetkým právnickým osobám a živnostníkom. Zákaz neplatí pre bežných občanov. Kvôli tomuto nedostatku zákona sa predaj stočených áut presunul na čierny trh, ktorý je úplne mimo kontrolu štátu. A teraz perlička. Ročne sa priekupníci takýmto spôsobom obohatia o takmer 700 miliónov Eur! Tak čo, ešte im dáte zarobiť?
Čo teda s takými autami?
Autobazár takéto auto nemôže vykúpiť a ďalej následne predať. Riskuje tým mastnú pokutu a odňatie živnostenského oprávnenia. Navyše pri kontrole auta sa dá spoznať omladené auto. Priekupníci vymenia volant, pedále a radiacu páku a auto je hneď zrazu mladšie. Tie historky o aute po dedkovi, čo na ňom chodil len do kostole snáď už máte prekuknuté. Podľa niekoľkých článkov sa auto z Nemecka skutočne oplatí. Po všetkých poplatkoch, nervoch a čase ušetríte na modelovom príklade z iného článku presne...49€...tak to už áno...hodnota jedného nákupu vás naozaj zachráni...Fu, čo s toľkými peniazmi zrazu...Dobre teraz už vážne. Takže už máte auto z Nemecka po dôchodcovi a ste spokojní. Problém môže nastať, keď práve toto auto chcete ďalej predať povedzme do bazáru. Ten ale príde na to, že auto je po omladení a boli na ňom robené zásahy. Hm, čo teraz? Ste znechutení? Oklamaní? Bezradní? Áno, máte kopu plechov bez žiadnej hodnoty a neviete sa toho zbaviť. Dáte inzerát a dúfate, že auto rýchlo predáte niekomu ďalšiemu. No dobre, ale nie ste potom aj vy náhodou ten priekupník, čo predáva stočené auto...?
Pozrime sa na to inak. Nie je fakt jednoduchšie a pohodlnejšie kúpiť si ojazdené auto z veľkých a overených autobazárov, ktoré sú pod prísnym dohľadom Slovenskej obchodnej inšpekcie. Tá má v tomto prípade dokonca právomoc nielen rozdávať vysoké pokuty, ale aj odobrať licenciu a tak vlastne uzavrieť celú prevádzku. Navyše majiteľ jazdenky, má tak možnosť riadnej reklamácie v prípade poruchy vozidla, čo je u priekupníkov boj s veternými mlynmi. Hm...? Len tak na zamyslenie...